シラバス参照

授業情報/Course information

科目一覧へ戻る 2015/04/08 現在

科目名/Subject マーク・ホルスト 3年ゼミ
担当教員(所属)/Instructor ホルスト (商学部)
授業科目区分/Category 昼間コース 学科別専門科目
開講学期/Semester 2015年度/Academic Year  前期/Spring Semester
開講曜限/Class period 木/Thu 4 , 木/Thu 5
対象所属/Eligible Faculty
配当年次/Years 3年
単位数/Credits 12
研究室番号/Office
オフィスアワー/Office hours
更新日/Date of renewal 2015/02/24
授業の目的・方法
/Course Objectives and method
This seminar has two goals:

(1) To introduce students to the fields of Sociolinguistics and Applied Linguistics by exploring the following themes: (i) how the speaking situation affects the language we use (dialect, language style, politeness); (ii) how we learn second languages; and (iii) how the English language has developed over time.

(2) To improve logical and critical thinking skills through collecting and analyzing language data (written and spoken). You will also investigate topics from different perspectives and be capable of explaining your opinions to others logically in Japanese and English.
達成目標
/Course Goals
このゼミの目標は以下の二つです:

(1)社会言語学、応用言語学という分野の学習。ゼミ内では、通じて次のような社会言語学のテーマを取り上げます。(i)会話の状況により、話し方や語彙選択にどのような影響が与えられるか(方言, 言葉の形式、敬語、他)。(ii)生涯を通じて、あるいは第二言語としての言語学習はどのように行われるか、行われるべきか。(iii)英語という言語は、現在までどのように発展してきたのか。

(2) このゼミでは、具体的・実質的なデータに基づいての論理的思考ができるようになること、また、あらゆるデータをどのように分析するかの分析能力を養うことを目的としています。加えて、様々な事柄について多角的な視点や意見を持つこと、相手に伝わる論理的な説明に置き換えられることもできるようになります。
授業内容
/Course contents
Each week, one seminar member presents the topic to the rest of the class

前期 - Sociolinguistics
1 Introduction to linguistics
2 Introduction to Sociolinguistics
3 Languages & Dialects
4 Pidgins and Creoles
5 Codes
6 Speech Communities
7 Language Variation 1
8 Language Variation 2
9 Words and Culture
10 Ethnography of Speaking
11 Solidarity and Politeness
12 Pragmatics
13 Talk and Action: Conversation Analysis
14 Gender and Language
15 Disadvantage
Presentations

後期 - Language Evolution and Language Planning
1 Introductions; Language families
2 English as a world Language
3 The Origins of English
4 Ainu language and status
5 Varieties of Old English
6 Middle English
7 The Great Vowel Shift
8 Fixing the language ? lexis & grammar. (Standardisation)
9 Prescriptivism ? Swearing , Taboos, Euphemisms
10 Presentation 1
11 Teaching methodologies: GT, CLT Task based learning
12 Language education policy - English in Japanese schools
13 World Englishes ? Loanwords, language contact
14 English as a world Language
15 Presentation 2
使用教材
/Teaching materials
- Wardhaugh, Ronald (2009) An Introduction to Sociolinguistics. Oxford: Blackwell.
- McIntyre, Dan (2009) History of English: A resource book for students. Oxford: Routledge
成績評価の方法
/Grading
Weekly essays and presentations
成績評価の基準
/Grading Criteria
比較文化I
マーク・ホルスト 4年ゼミ
備考
/Notes
The main  (but not exclusive) language of this seminar is English.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
該当するデータはありません

科目一覧へ戻る