English page>>>

インターネット環境を活用して学習する為には、そのデジタル教材をデリバリーするシステムが必要になります。それを実現するのが「LMS(ラーニング マネジメント システム)」です。

「デジタルコンテンツを学生に配信するのなら、メールで事足りるのではないか?」という問いを受けます。そこで、LMSを利用する教員・学生のメリットについてここで説明します。

メール配信の場合、教員側にとっては「届いたのか不安」「手間がかかる」「学生によっては携帯で受信するから、添付ファイルに気を使う」「課題提出をまとめる作業が大変」などの問題があります。同じように学生側も、「添付ファイルが開けない」「他の学生と共有できない」「メールが届かない」「特定のデバイスでなければ受信できない」などの問題が発生します。

しかし、LMSはインターネット環境さえあれば、スマートフォン、タブレット、パソコンなどからログインするだけで、教員は資料をアップロードすることができ、学生はそれをいつでもどこでも学習することができます。
教員は学生のログイン情報や課題の提出状況を見て、学習の進捗具合を確認できます。
また、メールでは不可能な「小テスト」の実施や自動採点、グループワークなどを行う事もできます。アップロードできる教材も動画やWord、PDFファイル、サイトへのリンク、音が出るもの、回答へのアドバイスを受け取れるもの、マウスや指で動かせるものなど多岐に渡り、学生はより実践的にかつ五感をフル活用して学ぶ事ができます。

現在Blended Learningでは、ManabaのLMSを活用しています。

小樽商科大学 Manabaサイトはコチラ(ID&PWが必要です。)

In order to learn something online, a system is needed to deliver digital learning materials. The delivery of such digital contents is achieved by the use of Learning Management System (LMS).

Since some may ask questions like “Emails function well enough for distributing digital contents, right”, let me here explain benefits for teachers and the students using LMS.

When sending emails, teachers tend to have such problems like “the email really delivered?”, “It takes troubles”, “I need to be concerned about the file formal as some students use mobile phones”, “It is hard to summarise assignments submitted” and so forth. Students may also have troubles like “I can’t open some files”, “I can share with other students”, “I cannot receive an email”, “I need a specific device to receive a file”, and so on.


Logging in to LMS by smartphones, tablets or computers, teachers can upload materials whilst the students can learn using the materials wherever and whenever they are able to connect to the internet. Teachers can check the learning progress of their students such as the log records of individual students and the submission of assignment.

In addition, LMS enables group works amongst students as well as assigning small quizzes which can be graded automatically. A variety of materials can be uploaded to LMS such as Word, PDF, hyperlinks, flash files with sounds, activities with advices from teachers, resources enable students to learn with their five senses activated.